Kuva Perkiönlammesta

Kajaanin Vesi menestyi hyvin Yhdyskuntatekniset palvelut -tutkimuksessa

Kajaanin kaupungin ympäristötekninen toimiala ja Kajaanin Vesi -liikelaitos osallistuvat parillisina vuosina teknisiä palveluja koskevaan asiakas- ja asukaskyselyyn. Tänä vuonna tutkimuksessa oli mukana 28 kuntaa.

Kyselyssä vastattiin esimerkiksi katujen, puistojen ja liikuntapaikkojen hoitoa sekä vesihuoltoa koskeviin kysymyksiin. Edelliseen vuonna 2022 tehtyyn tutkimukseen verrattuna palvelutyytyväisyys on Kajaanissa samalla tasolla tai hieman sen alapuolella.

Kaikkein tyytyväisimpiä kyselyyn vastanneet ovat Kajaanin katujen valaistukseen sekä juomaveden laatuun. Keskustan katuvalaistuksen ja veden laadun osalta Kajaani oli koko kyselyn paras.

Kajaanin Veden johtaja Juha Nurminen kertoo, että tyytyväisyys Kajaanin Veden palveluihin oli nyt kutakuinkin samalla tasolla kuin vuonna 2022. Talousveden laadun lisäksi Kajaanin Veden asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä veden toimitusvarmuuteen.

– Kajaanin Vesi on useimmissa tutkimuksen mittareissa lähellä kärkeä. Ja Kajaanin taajama-alueen talousvesihän on tunnetusti erittäin hyvälaatuista lähialueen harjuista saatavaa pohjavettä, Nurminen toteaa.

Vuoden 2024 kyselyn vastaajiksi valittiin 800 yli 18-vuotiasta kajaanilaista satunnaisesti väestötietojärjestelmästä. Kyselyn vastausprosentti oli Kajaanissa 25 %, joka on prosenttiyksikköä korkeampi kuin koko tutkimuksen keskimääräinen vastausprosentti. Edellisessä kyselyssä Kajaanin vastausprosentti oli 21 %. Vastanneissa oli jokseenkin yhtä paljon miehiä kuin naisia. Kyselyn toteutti FCG Konsultointi Oy.

Tutustu Yhdyskuntatekniset palvelut 2024 -tutkimusraporttiin