Usein kysyttyä
-
Vuotava hana tai wc-istuin
Vuotava hana tai WC-istuin lisää vesilaskua huomattavasti. Tiputtava vesihana voi lisätä vedenkulutusta jopa 30 m³ vuodessa ja siten aiheuttaa asiakkaalle noin 120 euron lisämaksun. Vesivuodot ovat usein korjattavissa melko pienin kustannuksin esimerkiksi vaihtamalla hanojen tai WC:n huuhtelusäiliön tiivisteet.
Paljonko tiputtava hana kuluttaa vettä?
Tipputtava vesihana voi lisätä vedenkulutusta jopa 30 m³ vuodessa ja aiheuttaa siten asiakkaalle noin 120 euron lisälaskun. Vuotomäärä vuositasolle muutettuna yllättää monet vesilaskun maksajat. Alla on laskettuna muutaman vuototapauksen vesimäärät:
- Tiheä tippavuoto, vuotokohdan koko on ompelulangan paksuus. Vuotava vesimäärä on tällöin 30 m³ vuodessa (n. 120 €).
- Ohut vesivirta, vuotokohdan koko on parsinneulan paksuinen. Vuotava vesimäärä on tällöin 300 m³ vuodessa (n. 1 200 €).
- WC:n jatkuva vuoto, vuotokohdan koko on tulitikun paksuinen. Vuotava vesimäärä on tällöin 3000 m³ vuodessa (n. 11 200 €).
- Vanhan mallinen suihkun kylmä- ja lämminvesisekoitin, vuotokohdan koko on lyijykynän paksuinen. Vuotava vesimäärä on tällöin 30000 m³ vuodessa (117 900 €).
1 m³ on tuhat litraa eli noin 110 sangollista vettä.
-
Korjaustöistä johtuvat vesikatkokset aiheuttavat putkistoon virtaus- ja painevaihteluja, jolloin putken seinämistä irtoaa sakkaa, mikä aiheuttaa veden laadun hetkellisiä muutoksia, kuten värivirheitä ja sameutta. Veden värimuutokset poistuvat juoksuttamalla talousvettä kunnes vesi on väritöntä ja kirkasta.
-
- Tarkista onko tonttijohdossa tai vesimittarissa vikaa (esim. jäässä).
- Tarkista onko katkoksesta ilmoitettu postilaatikkoon jaetulla tiedotteella, Kajaanin Veden www-sivuilla, paikallisessa lehdessä tai onko puhelimeesi tullut tekstiviestillä tiedote.
- Rivi- ja kerrostalossa kannattaa ensimmäiseksi selvittää tehdäänkö talossa korjauksia, jonka takia veden tulo on katkaistu. Asiaa voit tiedustella isännöitsijältä, kiinteistöhuoltoyhtiöltä tai talon ilmoitustaululta
- Kiinteistön omissa ongelmissa ota yhteyttä LVI-liikkeeseen.
- Vesimittarit huoltaa ja tarkastaa aina Kajaanin Vesi.
-
- Kerros- ja rivitalossa ota yhteys isännöitsijään tai kiinteistöhuoltoyhtiöön.
- Omakotitalossa tarkasta lämminvesivaraajan tai kaukolämmönvaihtimen toiminta, ota tarvittaessa yhteyttä alan huoltoliikkeeseen (LVI-liike).
- Kajaanin Vesi toimittaa vain kylmän veden ja käyttöveden lämmitys tapahtuu kiinteistökohtaisesti kiinteistön omistamalla lämmönsiirtimellä, kattilalla tai lämminvesivaraajalla.
-
- Jos tukkeuma on kiinteistön omissa laitteissa tai omassa tonttijohdossa, ota yhteys putkiliikkeeseen tai yritykseen, joka tarjoaa loka-autopalveluja.
- Jos epäilet, että viemäritukos on laitoksen putkissa, ota yhteyttä vesilaitokseen.
-
- jäätyneen tai muuten asiakkaasta johtuvasta syystä rikkoutuneen vesimittarin vaihto
- asiakkaan pyynnöstä tehty vaihto, jos mittari ei ole vielä vaihtovuorossa
- mittarin vaihto laskutetaan hinnaston mukaan
-
- Mittarin katsotaan mittaavan oikein, jos tarkistuksessa todettu virhe on pienempi kuin +/- 5 %.
- Jos asiakas haluaa tarkistuttaa vesimittarinsa ja tarkistuksessa mittarin todetaan näyttävän oikein, asiakkaalta veloitetaan mittarin tarkistamisesta aiheutuneet kulut.
-
Lähetä kysymys osoitteeseen kajaaninvesi@kajaani.fi.